V základnom okamihu amerického letectva sa Americké vzdušné sily preniesli do éry letectva ovládaného umelou inteligenciou (AI), keď na Edwardsovej leteckej základni v kalifornskej púšti vykonali let bojovej stíhačky F-16, ktorou práve riadila AI. Pilotné sedadlo zostalo prázdne, zatiaľ čo vedúci oddelenia vzdušných síl ministerstva obrany Frank Kendall sledoval udalosti z kabíny.
Experimentálna stíhačka F-16 s označením Vista, riadená AI, dosahovala rýchlosti takmer 900 kilometrov za hodinu a pri lete vykonávala manévre s preťažením rovnajúcim sa päťnásobku zemskej priťažlivosti.
Tento prelomový let sa uskutočnil na základni, ktorá má bohatú históriu v letectve; práve tu v roku 1947 pilot Chuck Yeager ako prvý človek prekonal rýchlosť zvuku a armáda tu vyvíjala niektoré zo svojich najutajovanejších projektov.
Stíhačka Vista sa v reálnom vzdušnom súboji stretla s ďalšou F-16, ktorou riadil ľudský pilot. Obe lietadlá sa pohybovali v blízkosti 300 metrov od seba, vykonávali kruhové manévre a snažili sa dostať súpera do zraniteľnej pozície.
Tento typ súboja s Vistou sa prvýkrát uskutočnil v septembri 2023, odvtedy prebehlo okolo dvadsiatky podobných letov. AI sa učí tak rýchlo, že niektoré verzie testované na Viste už dokázali poraziť ľudských pilotov.
Zavedenie umelé inteligencie do letectva predstavuje jeden z najvýznamnejších pokrokov od éry technológie stealth na začiatku 90. rokov 20. storočia. Americké vzdušné sily plánujú do roku 2028 uviesť do prevádzky viac ako 1000 bezpilotných vojenských lietadiel, ktoré budú riadiť práve AI.
Na základni Edwardsova v súčasnosti prebieha tréning umelé inteligencie, aby bola schopná operovať v reálnych konfliktných situáciách.
Zavedenie umelé inteligencie do lietadiel otvára debaty o bezpečnosti a etike, pretože sa objavujú obavy o možnosť, že AI by v budúcnosti mohla samostatne vykonávať útoky. Operátori Visty tvrdia, že žiadna iná krajina na svete nemá k dispozícii takýto pokročilý AI stíhačku.
Aj keď Čína disponuje umelou inteligenciou, nie je známe, že by už vykonala testy mimo simulátorov. Kým nie je skutočný let, všetko je len odhadom, uviedol hlavný testovací pilot Bill Gray.
Vývoj AI vo vojenskom letectve tak prináša obrovské možnosti, ale aj nové výzvy, ktoré si vyžadujú dôkladné posúdenie z hľadiska bezpečnosti a etiky.
Zdroj: agentura AP
redakcia PremiumNews