Oslava 50. výročia modelu Golf: Postavili sme vedľa seba všetkých 8 generácií

Volkswagen Golf patrí medzi najúspešnejšie modely na svete 

Doteraz ich vyrobilo a predalo vyše 37 miliónov

Golf slávi svoje 50. výročie faceliftovaným modelom ôsmej generácie

Volkswagen Slovensko spoločne s Volant.tv zorganizovali stretnutie všetkých ôsmich generácií na motokárovej dráhe Dlhá

Vybraní novinári mali jedinečnú možnosť na vlastnej koži si porovnať vývoj modelu Golf za posledných 50 rokov

Modernizovaná verzia ôsmej generácie je už v predaji na slovenskom trhu. V rámci modernizácie dostala modifikovanú prednú časť karosérie, infotainment novej generácie, novú osvetľovaciu techniku a zmenenú ponuku motorov. Pri príležitosti 50. výročia vzniku modelu VW Golf sa na motokárovej trati Dlhá stretli všetky generácie.

Prvý sériovo vyrábaný Golf schádzal z výrobnej linky vo Wolfsburgu od konca marca 1974. Golf znamenal začiatok novej éry – hatchback s motorom umiestneným vpredu s pohonom predných kolies predstavoval, v porovnaní s legendárnym Chrobákom, úplne novú koncepciu. Ako nástupca modelu Chrobák (Beetle), ktorého sa vyrobilo viac ako 21,5 milióna kusov, boli na Golf I kladené vysoké očakávania, ako pokračovateľa príbehu dovtedy najúspešnejšieho automobilu na svete. Veľmi rýchlo sa ukázalo, že moderná a bezpečná koncepcia predného pohonu v kombinácii s flexibilitou, ktorú ponúkalo zadné veko a sklopné operadlo zadných sedadiel, na verejnosť zapôsobila a už v októbri 1976 Volkswagen oslavoval miliónty Golf. O atraktívny dizajn sa navyše staral slávny Giugiaro. Ešte do väčšej miery však svet prekvapil športovo ladený Golf GTI. Pôvodný zámer počítal s limitovaným počtom 5000 vyrobených kusov. Na prekvapenie však jeho popularita narástla tak zásadným spôsobom, že 1. generácia modelu Golf GTI končila svoju produkciu s bezmála 500 000 vyrobenými exemplármi.

Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 6,9 milióna 

Druhá generácia modelu Golf prišla v roku 1983 a bol to práve tento Golf, ktorý skutočne sprístupnil pokrok masám – s technológiami vrátane lambda-sondou riadeného katalyzátora, protiblokovacieho brzdového systému (ABS) alebo prvého pohonu všetkých kolies v produktovom rade.

Počet predaných kusov: 6,3 milióna 

V auguste 1991 odštartoval Volkswagen s Golfom tretej generácie novú éru bezpečnosti. Golf III sa stal prvým exemplárom produktového radu, ktorý je od roku 1992 k dispozícii s prednými airbagmi, a veľký pokrok v oblasti konštrukcie karosérie viedol aj k výraznému zlepšeniu pasívnej ochrany pri náraze. S Golfom tretej generácie sa spája niekoľko ďalších míľnikov: prvý šesťvalcový motor (VR6), tempomat, prvý oxidačný katalyzátor pre dieselové motory, prvý motor s priamym vstrekovaním nafty, prvé bočné airbagy a prvý Golf, ktorý bol vyrábaný v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia v Devínskej Novej Vsi. 

Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 4,8 milióna 

Golf štvrtej generácie (1997) plynulo preniesol vzhľad a charakter pôvodného modelu z roku 1974 do modernej éry, čím si zabezpečil ikonický status. Exemplár Golfu 4. generácie sa stal vozidlom s poradovým číslom 100 000 vyrobenom v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia. Míľnik v podobe červeného Golfu s motorom TDI prichádza po 7 rokoch produkcie závodu. Priniesol úplne nový štandard bezpečnosti a kvality. Príkladom môže byť debut systému ESP, ktorý prispel k demokratizácii bezpečnosti v kompaktnej triede. V roku 2002 Volkswagen predstavil aj doteraz najšportovejší Golf: model R32 so šesťvalcovým motorom stál za zrodom dnešnej divízie R. V roku 2003 bol tento Golf R32 prvé sériovo vyrábané auto s dvojspojkovou prevodovkou (DSG). 

Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 4,9 milióna

Piata generácia Golfu, vyrábaného od roku 2003, ponúkla komfort a dynamiku nad bežné možnosti mnohých konkurentov. Priniesla totiž viacprvkovú zadnú nápravu aj pre bežné modely. Bezpečnostná výbava mohla zahŕňať až osem nafukovacích vankúšov. Golf V získaval uznanie aj vďaka novej sedemstupňovej prevodovke DSG, bi-xenónovým svetlometom a debutu prvého preplňovaného motora s priamym vstrekovaním benzínu v modeli Golf GTI. 

Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 3,4 milióna

Golf šiestej generácie sme prvýkrát spoznali v roku 2008. Táto generácia zaznamenala významný pokrok najmä v oblasti bezpečnosti, s laserovo zváranou karosériou a ziskom maximálneho počtu hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP. Myslelo sa aj na aktívnu bezpečnosť – dynamické diaľkové svetlá, systém Park Assist či adaptívne tlmiče DCC sú toho dôkazom. Tento model sa stal Svetovým autom roka 2009. 

Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 3,6 milióna

Dňa 4. septembra 2012 sa v Berlíne predstavila siedma generácia modelu Golf. A bol to veľmi významný deň pre celú značku. Debutoval totiž s revolučnou modulárnou platformou MQB, z ktorej ťaží väčšina Volkswagen modelov doteraz. Ponúka väčšiu tuhosť, lepšiu bezpečnosť a nižšiu hmotnosť. Pri novom Golfe ušetrili inžinieri viac než 100 kg – v porovnaní s predchodcom bolo možné znížiť spotrebu až o 23 percent. Volkswagen okrem toho uviedol na trh Golf s celým radom nových asistenčných systémov. V roku 2014 začal Volkswagen písať svoj príbeh elektrickej mobility s novým batériovým variantom e-Golf. Siedma generácia modelu Golf patrí medzi mimoriadne úspešné a na jej základoch vznikla aj najnovšia, ôsma generácia. 

Počet predaných kusov (vrátane derivátov): 6,3 milióna

Dnes sa Golf vyrába vo svojej ôsmej, už modernizovanej generácii. Stojí na platforme MQB a do veľkej miery používa techniku z predchádzajúcej generácie, aj keď s odlišným naladením, zameraným na priamejšiu odozvu riadenia a lepšie jazdné vlastnosti. Novinka prináša vynovený, aerodynamicky optimalizovaný dizajn, novú generáciu svetlometov (vrcholná verzia IQ.Light Matrix LED má dosvit až 500 metrov) a kompletne prepracovaný informačno-zábavný systém MIB4 vyznačujúci sa zjednodušeným ovládaním, špičkovou konektivitou a podsvietenými dotykovými plôškami na ovládanie hlasitosti a klimatizácie. Inšpiráciou pre modernizáciu bola do veľkej miery spätná väzba od zákazníkov.

Medzi významné novinky patrí aj nová verzia eHybrid1) s batériou s kapacitou až 19,7 kWh, ktorá poskytuje čisto elektrický dojazd do vzdialenosti vyše 100 km a podporuje aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.

1) Dojazd modelu Golf eHybrid so sériovým vybavením a batériou 19,7 kWh netto, nameraný na valcovej brzde. Skutočné hodnoty dojazdu sa môžu líšiť podľa voliteľného vybavenia vozidla. Dojazd vozidla v praxi závisí napr. od spôsobu jazdy, rýchlosti, používania komfortných/vedľajších spotrebičov, vonkajšej teploty, počtu spolujazdcov/zaťaženia vozidla, topografie, ako aj procesu starnutia a opotrebovania batérie.

PR: Marek Chovanec

redakcia PremiumNews