Od 1. januára 2025 je pre firmy finančne výhodnejšie, ak budú ako služobné autá používať plug-in hybridy alebo elektromobily. Pri využívaní auta aj na súkromné účely totiž klesne takzvaná daň z nepeňažného príjmu na polovicu doterajšej hodnoty. Navyše plug-in hybridy aj elektromobily majú menšie náklady na prevádzku, keďže spotrebujú menej paliva a nahrádzajú ho lacnejšou elektrickou energiou. Ročná úspora na jedno auto pri bežnom nájazde môže predstavovať viac než 3 000 €, pri bežnej flotile desiatich áut to predstavuje sumu vyše tridsaťtisíc eur. Navyše plug-in hybridy aj elektromobily sa odpisujú len 2 roky namiesto štandardných štyroch, čo zlepšuje cash-flow firiem.
Dvojitý benefit: Firma si zníži náklady a zamestnanca vyjde využitie firemného auta menej
Ak firmy zvažujú doplnenie firemnej flotily o nové služobné autá, je finančne výhodnejšie zvoliť si plug-in hybrid alebo elektromobil. A to ako pre firmu samotnú, tak aj pre jej zamestnancov. To znamená, že firemný plug-in hybrid alebo elektromobil nielen znižuje náklady samotnej firme, ale funguje aj ako dodatočný benefit pre zamestnancov tým, že ich využívanie auta vyjde odteraz lacnejšie.
Od 1. 1. 2025 sa daň z nepeňažného príjmu, ktorú musí platiť zamestnanec aj firma za používanie firemného auta na služobné účely, počíta z 0,5 % obstarávacej ceny auta namiesto dnešného
1 %. Pri cene plug-in hybridu 36 490 eur dosahuje ročný rozdiel na daniach a odvodoch, ktoré musí zamestnanec platiť za možnosť využívať firemné auto, až 558 eur. Dane a odvody z nepeňažného príjmu, ktoré platí samotná firma, sa rovnako znižujú na polovicu, čo v tomto prípade znamená úsporu ďalších 623 eur ročne. Navyše pri nájazde 30-tisíc kilometrov ročne na palive firma ušetrí ďalších 747 eur v závislosti od tarify pri odbere elektriny. To znamená celkovú úsporu takmer 2 000 eur. Nehovoriac o tom, že ďalšie stovky eur ušetrí na palive aj zamestnanec pri jeho súkromných cestách.
Modelový príklad: Hybridný pohon Toyota C-HR Style vs. jeho plug-in hybrid verzia
Toyota C-HR Style | Akciová cena k 1.1.2025 | Daň z nepeňažného príjmu | Daň a odvody zamestnanec 32,4 % | Úspora mesačne | Úspora ročne | |||
2,0 HEV FWD | 32 590 € | 1 % | 325,90 € | 32,40 % | 105,59 € | |||
PHEV | 36 490 € | 0,50 % | 182,45 € | 32,40 % | 59,11 € | 46,48 € | 557,76 € | |
Daň a odvody zamestnávateľ 36,2 % | Úspora mesačne | Úspora ročne | ||||||
36,2 % | 117,98 € | |||||||
36,2 % | 66,05 € | 51,93 € | 623,16 € | |||||
Náklady na pohonné hmoty pri 30 000 km ročne (spotreba 100 km denne, z toho 60 km EV)
*Orientačná suma za 1 l benzínu
**Vyrátané pri nabíjaní doma za bežnú domácu sadzbu
Toyota C-HR Style | Spotreba benzínu na 100 km | Spotreba kwh na 100 km | Cena za 1l benzínu | Cena kwh | Náklady na 100 km/deň | Náklady/rok | Úspora ročne |
2,0 HEV FWD | 4,9 | 0 | 1,5 €* | 0 | 7,35 € | 2 205 € | |
PHEV | 1,96 | 12 | 1,5 €* | 0,16 €** | 4,86 € | 1 458 € | 747,00 € |
Celkom úspora ročne | 1 928 € |
„Firmám sa v tomto roku zvyšujú náklady v dôsledku konsolidačných opatrení. Tento finančný tlak vedia sčasti zmierniť tým, že pri ďalších nákupoch áut do firemnej flotily uprednostnia plug-in hybridy alebo elektromobily pred autami so spaľovacími motormi. Zamestnanec aj firma ušetria na daniach a odvodoch, navyše samotná firma kvôli nižšej spotrebe a používaní lacnejšej elektriny namiesto fosílnych palív ušetrí aj na prevádzke. Okrem toho bude plug-in hybrid alebo elektromobil fungovať vďaka nízkym prevádzkovým nákladom aj ako dodatočný benefit pre zamestnancov,“ hovorí Ján Hnat, marketingový manažér Toyota Central Europe – Slovakia.
Pri elektromobile je úspora ešte vyššia
Daňovú úsporu môžu firmy využiť naplno hneď od 1. januára 2025 pre všetky plug-in hybridy a elektromobily vo flotile. Pri plne elektrickom vozidle je pritom finančný benefit najvyšší. Ak firma nahradí SUV na hybridný pohon jeho plne elektrickou verziou, môže predstavovať úspora na pohonných hmotách takmer 1800 eur ročne (pri 30-tisíc km) a spolu s nižšími daňami a odvodmi z nepeňažného príjmu sa finančná výhoda pre firmu a zamestnanca spolu šplhá na vyše 3400 eur. Navyše zamestnanec pri elektromobile ušetrí na spotrebe ešte viac ako pri plug-in hybride.
Modelový príklad: RAV4 v hybridnej verzii vs. bZ4x s plne elektrifikovaným pohonom
RAV4 vs. bZ4x | Cena | Daň z nepeňažného príjmu | Daň a odvody zamestnanec 32,4 % | Úspora mesačne | Úspora ročne | ||
RAV4 HEV AWD Executive | 45 790 € | 1 % | 457,9 € | 32,4 % | 148,36 € | ||
bZ4x BEV AWD Executive | 51 590 € | 0,5 % | 257,95 € | 32,4 % | 83,58 € | 64,78 € | 777,36 € |
Daň a odvody zamestnávateľ 36,2 % | Úspora mesačne | Úspora ročne | |||||
36,2 % | 165,75 € | ||||||
36,2 % | 93,38 € | 72,37 € | 868,44 € | ||||
Náklady na pohonné hmoty pri 30 000 km ročne
*Orientačná suma za 1 l benzínu
**Vyrátané pri nabíjaní doma za bežnú domácu sadzbu
RAV4 vs bZ4x | Spotreba benzínu na 100 km | Spotreba kwh na 100 km | Cena za 1l benzínu* | Cena kwh | Náklady na 100 km/deň | Náklady/rok | Úspora ročne |
RAV4 HEV AWD Executive | 5,9 | 0 | 1,5 €* | 0 € | 8,85 | 2655 | |
bZ4x BEV AWD Executive | 0 | 18,1 | 0 € | 0,16 €** | 2,896 | 868,80 | 1 786,20 € |
Celkom úspora ročne | 3 432 € |
Ako vzniká úspora pri využívaní plug-in hybridu alebo elektromobilu
Využívanie služobného auta na súkromné účely predstavuje pre zamestnanca nepeňažný príjem, ktorý sa však zdaňuje rovnakým princípom ako samotná výplata. Konkrétne tento nepeňažný príjem, počítaný z obstarávacej ceny auta, vstupuje do výpočtu vymeriavacieho základu pre výpočet dane z príjmov aj odvodov do Sociálnej aj zdravotnej poisťovne. Pri zamestnancovi to znamená 19 % daň z príjmu a 13,4 % odvody do Sociálnej aj zdravotnej poisťovne, čiže spolu 32,4 %. Firma ako zamestnávateľ musí z rovnakého základu uhradiť 36,2 % odvody do Sociálnej aj zdravotnej poisťovne.
Tomáš Kočí
Senior Manager | Brand & Lifestyle
redakcia PremiumNews