Cena Nadácie Tatra banky za umenie 2024

NOMINÁCIE CENY NADÁCIE TATRA BANKY ZA UMENIE 2024

KATEGÓRIA AUDIOVIZUÁLNA TVORBA, FILM, TV A ROZHLAS

ROMAN ĎURIŠ ZA RÉŽIU DOKUMENTÁRNEHO FILMU POKIAĽ JA ŽIJEM

Roman Ďuriš študoval filmovú a divadelnú réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. So svojím celovečerným dokumentárnym debutom Pokiaľ ja žijem sa zúčastnil na Ex Oriente Film workshope, IDFA project space, dok.incubator INT a vyhral cenu Best Pitch Award na Bratislava Industry Days počas Febio festivalu. Dobrosrdečného Dalibora víta po dvoch rokoch strávených vo väzení jeho dysfunkčná rodina. Chýba však jeho mladší brat Kevin, ktorý žije s ich násilným otcom. Po konfrontácii s otcom Dalibor pomáha mame vyhrať boj o Kevinovu opateru, aby ho ochránil pred podobným trápením, aké zažíval aj on sám. V snahe vymaniť sa zo začarovaného kruhu bolesti a generačných tráum nájde Dalibor útočisko v ošumelom putovnom cirkuse. Tam sa naučí liečiť svoje rany originálnym spôsobom – stáva sa fakírom.

IVETA GRÓFOVÁ ZA RÉŽIU FILMU EMA A SMRTIHLAV

Iveta Grófová študovala v Ateliéri animovanej tvorby a neskôr v Ateliéri dokumentárnej tvorby na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Umelkyňa je držiteľkou niekoľkých ocenení, vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2017 v kategórii Audiovizuálna tvorba, film, TV a rozhlas – Hlavná cena za réžiu filmu Piata loď. Film režisérky Ivety Grófovej je adaptáciou rovnomennej knihy Petra Krištúfka, ktorá oživuje dramatické obdobie vojnového Slovenska. Štyridsiate roky minulého storočia. Vojnový Slovenský štát buduje svoju identitu na nenávisti voči menšinám. Po vyhnaní Čechov odchádzajú prvé židovské transporty. Narastajúci nacionalizmus postihne aj maďarskú vdovu Mariku, ktorá príde o prácu v arizovanom krajčírstve v centre Bratislavy. Do jej dediny prichádzajú gardisti s jasným poslaním: „Zasiať slovenskú krv v tomto Maďarmi obývanom kúte slovenského pohraničia!“

MARTIN ŽIARAN ZA KAMERU VO FILME VLNY

Martin Žiaran je jedným z najlepších kameramanov v Českej republike a na Slovensku. Je absolventom Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde študoval pod vedením Jána Ďuriša. Umelec je kameramanom mnohých celovečerných filmov a dokumentov, za ktoré získal aj niekoľko ocenení. Film Vlny mapuje malú komunitu vnútri vysielacích štúdií, ktorá prostredníctvom mikrofónu menila spoločnosť. Je inšpirovaný skutočným príbehom tejto skupiny novinárov medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu a ich odhodlaním prinášať nezávislé správy v období okupácie v roku 1968. Film Vlny sa dostal do užšieho výberu 15 zahraničných filmov americkej filmovej akadémie na Oscara spomedzi 85 filmov. Získal 14 nominácii na ocenenie Český lev, vrátane nominácie Najlepší celovečerný film a Najlepšia kamera. Film získal ocenenie Satelite Awards za najlepší cudzojazyčný film.

KATEGÓRIA DIVADLO

JANA OĽHOVÁ ZA HERECKÝ VÝKON V INSCENÁCII DIVADELNÍK, SLOVENSKÉ KOMORNÉ DIVADLO MARTIN

Jana Oľhová je členkou Slovenského komorného divadla v Martine od roku 1988 a od septembra 2012 je členkou Slovenského národného divadla v Bratislave. Vyše dvadsať rokov sa venuje aj pedagogickej činnosti. Patrí medzi najvýraznejšie a najlepšie herečky svojej generácie. Jana Oľhová je držiteľkou mnohých ocenení, vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2010 v kategórii Divadlo – Hlavná cena za stvárnenie postavy Arsinoé v hre Mizantrop. Divadelník, smutno-smiešna groteska rakúskeho dramatika Thomasa Bernharda rozpráva príbeh o postaršom divadelníkovi Brusconem, ktorý túži svojím zásadným umeleckým počinom zmeniť svet. Jeho túžbe však bráni mnoho zásadných okolností, predovšetkým nekultúrna malosť okolitého sveta. Jana Oľhová získala ocenenie DOSKY 2024 za najlepší ženský herecký výkon v tomto predstavení.

ALEXANDER BÁRTA, ĽUBOŠ KOSTELNÝ, ROBERT ROTH A RICHARD STANKE ZA HERECKÉ VÝKONY V INSCENÁCII PES NA CESTE, SLOVENSKÉ NÁRODNÉ DIVADLO

Alexander Bárta je od roku 2006 členom Činohry Slovenského národného divadla. Je držiteľom Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2019 v kategórii Divadlo – Hlavná cena za herecký výkon v postave kurátora Fabricea v inscenácii Štvorec. Ľuboš Kostelný je od roku 2003, takmer nepretržite, členom Činohry Slovenského národného divadla. Od roku 2013 je pedagógom herectva na VŠMU v Bratislave. Umelec je držiteľ Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2015 v kategórii Divadlo – Mladý tvorca za herecký výkon v postave Michala v hre Bál. Robert Roth stál na doskách Slovenského národného divadla už ako dieťa a od roku 1994 tu pôsobil ako stály hosť. Hercom Činohry SND je od roku 2000. Umelec je držiteľom Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2008 v kategórii Divadlo – Hlavná cena. Richard Stanke je dlhoročným členom Činohry Slovenského národného divadla – na jeho doskách účinkuje od roku 1989. Hosťoval aj v mnohých iných slovenských a českých divadlách. Novela Pes na ceste je skvelým, podmanivo realistickým, no zároveň sebaironizujúcim rozprávaním o slovenskej náture nielen tesne po Nežnej revolúcii. Pavel Vilikovský totiž presným okom znalého a rokmi skúseného pozorovateľa zachytil pocity postkomunistickej spoločnosti, ktorej sa otvorili dvere na Západ. Režisér, autor scény a adaptácie textu novely Pavla Vilikovského je vynikajúci český režisér Dušan D. Pařízek. V inscenácii sa Vilikovského postrehy zo Slovenska prelínajú s neúprosným pohľadom kontroverzného rakúskeho spisovateľa Thomasa Bernharda, nemilosrdného kritika spoločnosti. A tak má divák možnosť porovnať skúsenosti dvoch susediacich národov a ich historické peripetie. Hra získala ocenenie divadelných kritikov, publicistov, teoretikov a novinárov DOSKY 2024 za najlepšiu inscenáciu sezóny.

JANA WERNEROVÁ A PETER KOČIŠ ML. ZA KONCEPT A RÉŽIU INSCENÁCIE SMUTNÁ SPRÁVA ZO SMUTNEJ KRAJINY, DIVADLO NA PERÓNE


Jana Wernerová je divadelná, rozhlasová a dabingová herečka, režisérka, autorka, pedagogička, lektorka, zakladateľka a umelecká šéfka Divadla Na Peróne. Peter Kočiš ml. je divadelný a rozhlasový herec, režisér, autor, dramaturg, pedagóg, lektor, zakladateľ a riaditeľ Divadla Na Peróne. Jana Wernerová a Peter Kočiš ml. založili spolu so Zuzanou Psotkovou v roku 2005 v Košiciach nezávislé Divadlo Na Peróne, ktoré v roku 2020 otvorilo svoj stály priestor. Inscenácia Smutná správa zo smutnej krajiny je o hľadaní, nádeji, zmysle a neexistujúcom bohu. Aké následky môže mať, keď sa po dlhých rokoch rozhodneme vrátiť? Inscenácia je hyberbolickou odpoveďou nielen na túto otázku, no aj úvahou nad tým, aké sú motivácie odchodu. Ten totiž nemusí byť len fyzický. Hra inšpirovaná Camusom, ktorý sa zasa inšpiroval novinovou správou a svojimi cestami naprieč Európou.

KATEGÓRIA DIZAJN

AURÉLIA GAROVÁ ZA DIZAJN PUBLIKÁCIE K VÝSTAVE CELOK JE MENŠÍ AKO SÚČET JEHO ČASTÍ, GALÉRIA MESTA BRATISLAVY

Aurélia Garová študovala v Ateliéri Typolab na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Venuje sa dizajnu publikácií, vizuálnych identít v oblasti kultúry a inej tvorivej činnosti. Transpozícia výstavy Celok je menší ako súčet jeho častí do objektu publikácie vznikla z neštandardného zadania kurátorky Miry Keratovej. Sleduje formát atlasu s alternatívnym viazaním a skladaním siedmich vyklápacích listov, ktorý reflektuje Bartošovu takzvanú nástenkovú estetiku, kde autor v rámci svojej tvorby asociatívne skladá jednotlivé obrazy a apelatívne texty. Všetky prvky majú umožniť ex post sprítomnenie priestorového zážitku z expozície so všetkými benefitmi klasickej katalógovej publikácie.

SYLVIA JOKELOVÁ ZA KOSTÝMY K ALBUMU SKUPINY DRŤ DRÔTENKY

Sylvia Jokelová je šperkárka, pedagogička, dizajnérka, kurátorka. Od roku 2019 zastáva pozíciu vedúcej Ateliéru experimentálneho dizajnu na Katedre dizajnu Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Kostýmy vznikli na motívy textov poetky a performerky Zuzany Husárovej, ktorá sa na albume Drôtenky podieľala ako textárka a speváčka. Tematizujú rôzne problémy slovenskej reality, ktorým čelíme nielen dnes. Predsudky, šírenie nenávisti, strach z neznámeho, verbálne násilie, spochybňovanie pravdy, závisť, ľahostajnosť k zlu, násilie na ženách či zatváranie očí pred vojnou dostávajú aj vďaka súčasnej politickej situácii omnoho väčší priestor a, žiaľ, aj legitimitu, odvolávajúc sa na „tradičné hodnoty“ a „národné záujmy“.  Každý kostým – objekt predstavuje inú persónu, priradenú ku konkrétnej skladbe – textu.

MICHAL TORNYAI ZA GRAFICKÝ DIZAJN KNIHY KATARÍNY POLIAČIKOVEJ DYM: V TOMTO MESTE SA TAK DOBRE TÚŽI PO INÝCH, VYDAVATEĽSTVO ČIERNE DIERY

Michal Tornyai je písmotvorca, typograf, pedagóg a grafický dizajnér so záujmom o polygrafiu. V súčasnosti je hlavným dizajnérom združenia Čierne diery. Pôsobí tiež ako pedagóg v Ateliéri Typo na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Michal Tornyai je držiteľom viacerých ocenení vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2019 v kategórii Dizajn – Mladý tvorca za autorstvo publikácie Čierne diery. V knihe DYM: V tomto meste sa tak dobre túži po iných ladí ucelená grafická koncepcia Michala Tornyaia s charakterom textov Kataríny Poliačikovej. Vďaka vynechaniu horných okrajov sadzobného obrazca a zvýraznením bočných okrajov evokuje úprava akýsi tok, tiahne sa od začiatku knihy – od okraja obálky cez vnútro až po úplný koniec. Sadzba tak harmonicky plynie knihou ako rieka Dunaj mestom Bratislava, ktoré autorka postupne ohmatáva skrz konkrétne miesta, ľudí a ich príbehy. Dunaj je v knihe prítomný aj vďaka fotografiám autorky, ktoré sprevádzajú text. Sú na nich typicky vyhladené dunajské kamene nazbierané počas vychádzok k rieke. Tornyai fotografie upravil do troch pantonových farieb – do zemitej hnedej, vodovej modrej a akcentujúcej oranžovej.

KATEGÓRIA HUDBA

ĽUBICA ČEKOVSKÁ ZA HUDBU K OPERE HERE I AM, ORLANDO, NÁRODNÍ DIVADLO BRNO

Ľubica Čekovská študovala na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Royal Academy of Music v Londýne. Je držiteľkou mnohých ocenení, vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2013 v kategórii Hudba – Hlavná cena za skomponovanie skladby pre klavír Four Movements. Opera Ľubice Čekovskej Here I am, Orlando vznikla na objednávku súboru Janáčkovej opery Národního divadla v Brne. Inšpiráciou libreta sa stal fascinujúci román anglickej spisovateľky Virginie Woolfovej – Orlando. Opera diváka privádza do súdnej siene, kde sa rozhoduje o tom, či je mladý šľachtic Orlando žena alebo muž. Prostredníctvom jednotlivých svedectiev môžeme nazrieť do zlomových momentov Orlandovho života. Orlando miluje, tvorí a mení sa a opera tu vzdáva hold oslobodzujúcej sile predstavivosti a umenia i schopnosti vnímať prítomný okamih. Opera bola nominovaná na cenu International Opera Awards v kategórii Svetová premiéra.

JANA KIRSCHNER ZA ALBUM OBYČAJNOSTI, VYDAVATEĽSTVO SLNKO RECORDS

Jana Kirschner je slovenská speváčka, textárka a skladateľka. Počas svojej hudobnej kariéry prešla výrazným prerodom a stala sa synonymom hudobného progresu a invencie na domácej scéne. Je držiteľkou mnohých ocenení naprieč hudobnými žánrami, vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2000 za najlepší debut. Obyčajnosti sú oslavou každodenných dní, vecí a rituálov, ktoré v melódiách Jany Kirschner ožívajú a rozprávajú pestrým hudobným jazykom. Umelkyňa je rovnako autorkou všetkých textov.
V pokuse otvoriť iné dvere a prebádať neprebádané som sa rozhodla písať inak ako doteraz. Zo zúfalého nedostatku času som spravila svoju hlavnú umeleckú metódu a v spontánnych výpovediach s vymysleným pravidlom ,15 minút‘ som pracovala s tým, čo mi v danej chvíli prišlo na jazyk či do cesty. Bez dopredu premyslenej trasy či scenára.
Producentom albumu je Janin dlhoročný partner Eddie Stevens. Výsledkom je prirodzený, akustický sound, žiadne veľké postprodukcie. Všetko, čo vzniklo na mieste, zostalo.

KORBEN DALLAS/JURAJ BENETIN, LUKÁŠ FILA A OZO GUTTLER ZA ALBUM POHYB!, VYDAVATEĽSTVO SLNKO RECORDS

Bratislavská kapela Korben Dallas vznikla v roku 2010. Korben Dallas radi spolupracujú aj s inými hudobníkmi a skupinami. Kapela získala niekoľko ocenení a zahrala na mnohých popredných slovenských a českých festivaloch.„Naša skupina je ako bicykel – funguje to, keď sme v pohybe“ hovorí spevák a gitarista Juraj Benetin o filozofii kapely Korben Dallas. Album s názvom Pohyb! je už deviatym štúdiovým albumom skupiny. Producentom albumu je frontman skupiny Le Payaco Tomáš Sloboda, s ktorým Korben Dallas spolupracuje od roku 2021. Pohyb je živý album bez postprodukčných editácií. Album bol nahrávaný na pás, čo umožnilo zachytiť autentický zvuk kapely v tej najvyššej kvalite.

KATEGÓRIA LITERATÚRA

IVANA GIBOVÁ ZA AUTORSTVO PRÓZY BABIČKA©, VYDAVATEĽSTVO VLNA

Ivana Gibová vyštudovala slovenský jazyk a literatúru na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity. Debutovala zbierkou poviedok Usadenina. Niektoré poviedky z knihy boli preložené do nemčiny, angličtiny, srbčiny a hindi. V roku 2020 vyšla komiksovo-poviedková kniha Eklektik Bastard, ktorá získala niekoľko ocenení, vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2021 v kategórii Literatúra – Hlavná cena. Babička© je v poradí piatou knihou spisovateľky Ivany Gibovej. Odohráva sa v deväťdesiatych rokoch na malomestskom sídlisku. Hlavná hrdinka Magdaléna vyrastá spolu s bratom, otcom alkoholikom, poddajnou matkou a dominantnou babičkou. Magda svoje detstvo zažila v socialistickom malomeste. Jej traumy z detstva sú stále prítomné, aj keď je už dávno dospelá. V pútavom príbehu sú načrtnuté viaceré ťažké témy, no knihe nechýba humor, irónia, cynizmus. Kniha získala ocenenie Anasoft litera. Pripravuje sa preklad knihy do češtiny, taliančiny a nemčiny.

RICHARD PUPALA ZA ZBIERKU STRAŠIDELNÝCH POVIEDOK DRUHÝ ČIERNY ZOŠIT, VYDAVATEĽSTVO LINDENI

Richard Pupala študoval žurnalistiku a kunsthistóriu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, neskôr scenáristiku a dramaturgiu na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Všetky štyri zbierky, ktoré autor zatiaľ vydal, boli nominované na cenu Anasoft litera. Zbierka Druhý čierny zošit je pokračovaním zbierky Čierny zošit z roku 2017. Nové strašidelné príbehy Richarda Pupalu čitateľov opäť zavedú medzi paneláky Petržalky, na slovenský vidiek či do temného lesa počas letnej noci. Všetky majú spoločný okamih, keď našu realitu naruší čosi tajomné či nezvyčajné a vychýli ju z bežných koľají. Nič už nebude ako predtým…

JULIANA SOKOLOVÁ ZA AUTORSTVO BÁSNICKEJ KNIHY DOMÁCE PRÁCE, VYDAVATEĽSTVO LITERÁRNA BAŠTA

Juliana Sokolová je poetka a esejistka. Vyštudovala filozofiu na University of York a politológiu na King’s College London. Články a eseje publikuje v domácich a zahraničných časopisoch, monografiách a výstavných katalógoch. Kniha Domáce práce sa nachádza na priesečníku medzi sociologickým a mytologickým a skúma to, čoho sa dotýkame pri domácich prácach: zvláštnej temnoty, ktorá je praveká a čaká. V ustavičnom opakovanom ustanovovaní poriadku je prítomné obrovské napätie. Básne v knihe vychádzajú zo sústredeného záujmu o toto napätie, jeho povahu a dejiny a z pozorovania rôznych situácií, v ktorých nachádza vyjadrenie. Kniha Domáce práce sa stretla s nezvyčajne entuziastickou kritickou recepciou a veľkým ohlasom u čitateľov. Básne z knihy vyšli v nemeckom, poľskom a maďarskom preklade, pripravujú sa preklady do ďalších jazykov. Kniha získala nominácie na Cenu Václava Buriana a Zlatá vlna.

KATEGÓRIA VÝTVARNÉ UMENIE

MICHAELA BEDNÁROVÁ, PETRA FORNAYOVÁ, OTO HUDEC, FERO KIRÁLY, LÝDIA PRIBIŠOVÁ A JULIANA SOKOLOVÁ ZA PROJEKT FLOATING ARBORETUM, LA BIENNALE DI VENEZIA

Textilná dizajnérka Michaela Bednárová tvorí pod značkou Puojd. Vo svojich kolekciách spracúva rôzne aktuálne spoločenské témy. Petra Fornay je choreografka a divadelná režisérka. Vo svojich dielach sa venuje najmä aktuálnym sociálnym či politickým témam v rámci základných postkonceptuálnych východísk. Oto Hudec je multimediálny umelec. Tvorí videá, nástenné maľby, animácie, sochy a diela pre verejné priestranstvá o imigrácii, utečencoch, klimatickej kríze a dosahoch globalizácie na životné prostredie. Fero Király je umelec, skladateľ a pedagóg. Zaoberá sa umeleckými projektmi s presahom do performance, sound art a zvukových inštalácií, ako aj vzdelávacími aktivitami v oblasti zvuku a interaktivity. Lýdia Pribišová pôsobí ako kurátorka a šéfredaktorka časopisu Flash Art Czech & Slovak Edition. Zaujíma sa o hranice umenia, participatívnu umeleckú prax a environmentálne témy. Juliana Sokolová  je poetka a esejistka. Svoju tvorbu pravidelne prezentuje v zahraničí, píše po slovensky a po anglicky. Floating Arboretum pracuje s archívom/databázou/súborom príbehov, ktoré rozprávajú o spoločnom úsilí, pri ktorom zjednotená komunita aktivistov zabránila odlesňovaniu, výrubu a ničeniu stromov. Opakujúcim sa motívom v tvorbe Ota Hudeca je eskapizmus a túžba zachrániť to, čo je v danom svete, v danom civilizačnom prostredí takmer nemožné zachrániť, prostredníctvom lietania, plávania, lodí či vesmírnych plavidiel. Stromy namaľoval Oto Hudec priamo na fasádu pavilónu. Nástennú maľbu sprevádza inštalácia lode s plastikou šišky borovice limbovej, na Slovensku pôvodného, no ohrozeného druhu. Príbehy Floating Arboreta prebásnila Juliana Sokolová, prespievali ich performeri vo zvukovom diele Fera Királya Songs for Planetary Articulation, ktorí vždy jeden týždeň v mesiaci prednášajú/spievajú imerzívne rozprávania stromov. Choreografiu performancie autorsky pripravila Petra Fornayová, odevy Michaela Bednárová. Kurátorkou projektu je Lýdia Pribišová. Do Floating Arboreta sa môže zapojiť každý prostredníctvom webstránky, kde je možné navrhnúť na záchranu konkrétny strom s pohnutým osudom podľa vlastného výberu.

JOZEF SUŠIENKA ZA AUTORSKÚ VÝSTAVU LEKCIA KRAJINY, SLOVENSKÁ NÁRODNÁ GALÉRIA

Jozef Sušienka patrí medzi zásadné osobnosti slovenskej keramickej plastiky a dizajnu druhej polovice 20. storočia. Vo svojej tvorbe sa venuje voľnej a úžitkovej keramike. Jozef Sušienka je bytostný environmentalista. Empatickú súhru prírody, keramiky a človeka pestuje už od šesťdesiatych rokov 20. storočia. Jozef Sušienka sa do Slovenskej národnej galérie vracia po viac ako 25 rokoch. Výstava nie je len retrospektívnym pohľadom na intenzívnu a sústredenú cestu jednej zo zásadných osobností slovenskej keramickej plastiky a dizajnu druhej polovice 20. storočia, ale je aj záznamom autorovej aktuálnej tvorby, v ktorej ďalej pokračuje vo vytváraní svojich zenovo-meditatívnych organických zostáv ukotvených v prírodných procesoch a silách. Keramika podľa neho prirodzene patrí dnu aj von, do parku aj do bytu, necháva ju variabilne a otvorene účinkovať ako plastiku, nádobu, fontánu, svietidlo aj ako náhrobný kameň.

ANDREJ DÚBRAVSKÝ ZA AUTORSKÚ VÝSTAVU GOOD BOY, TELEGRAPH GALLERY, OLOMOUC

Andrej Dúbravský, absolvent Ateliéru maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, je jedným z najvýraznejších predstaviteľov súčasnej slovenskej umeleckej scény. Realizoval a spolupodieľal sa na množstve výstav v Českej republike a na Slovensku, ako aj na úspešných zahraničných projektoch. Za výstavu Potential Wasted vo významnej berlínskej galérii Dittrich & Schlechtriem získal Cenu Nadácie Tatra banky za umenie 2020 Mladý tvorca v kategórii Výtvarné umenie. Výstava GOOD BOY sa zamýšľa nad témou krásy v umení, a to ako z historickej perspektívy, tak aj zo súčasnosti. Základom výstavy sú veľké maľby korpulentných mužov. Séria vzniká po kritike verejnosti na objekt korpulentného muža stvárneného na jednom z umelcových obrazov. Umelec diela maľuje veľmi rozriedeným akrylom na surové bavlnené plátno, ktoré nemá šeps – základný biely náter. Každý z obrazov vznikol veľmi rýchlo, je to len jedna vrstva farby. Nevydarené obrazy použil umelec ako strešnú krytinu na budovu chaty, ktorá bola tiež súčasťou výstavy v Telegraph Gallery.

Cena Nadácie Tatra banky chce oceniť výrazné umelecké počiny slovenských umelcov za predchádzajúci rok.

Cena je udeľovaná v 6 kategóriách:
audiovizuálne umenie, výtvarné umenie, divadlo, hudba, literatúra a dizajn.

Udeľuje sa renomovanému tvorcovi nad 35 rokov a mladému tvorcovi do 35 rokov. Ocenenia sú udeľované za konkrétny umelecký počin v období 1. 9. 2023 – 31. 8. 2024.

Od predchádzajúceho ročníka CNTBU štatút stanovuje, že v kategórii Mladý tvorca a Hlavná cena môže byť umelcovi Cena udelená opakovane. 

Cenou, ako aj symbolom pocty, je bronzová socha udelená v kategórii Hlavná cena a plaketa udelená držiteľom ocenenia Mladý tvorca. Obe ceny špeciálne pre túto príležitosť vytvoril slovenský sochár a výtvarník Daniel Brunovský. Ocenení zároveň získajú aj finančnú odmenu.

Doteraz sme udelili ocenenie tvorcom 125 diel v kategórii Hlavná cena a tvorcom 91 diel v kategórii Mladý tvorca. Príležitosť navrhnúť šaty pre moderátorku slávnostného odovzdávania sme dali zatiaľ 11 odevným dizajnérom.

Ocenení umelci 29. ročníka Ceny Nadácie Tatra banky za umenie budú vyhlásení na slávnostnom galavečere 13.februára 2025. Sledujte náš web a sociálne siete.

Zdroj: Cena Nadácie Tatra banky za umenie

redakcia PremiumNews

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *