Kampaň „Chceme tvoje NIČ“ oslovuje Slovákov s výzvou na podporu detí a dospelých so zdravotným znevýhodnením združených v APPA venovaním 2 % z daní.
Do konca apríla máte opäť možnosť venovať 2 % tretiemu sektoru. Pre neziskové organizácie na celom Slovensku je to príležitosť, ako získať a použiť na verejnoprospešný účel aspoň časť daní nás všetkých. Rozhodnutie, komu váš podiel zo zaplatenej dane poskytnete, je na vás. Ak ho nevenujete nikomu, peniaze ostanú v štátnom rozpočte.
Pre vás možno nič, pre zdravotne znevýhodnených všetko
Pre Asociáciu pomoci APPA je mediálna kampaň každoročne dôležitou iniciatívou. Tento rok sa do nej zapojili aj známe tváre. Ponuku účinkovať ochotne prijal obľúbený seriálový otecko – herec Marek Fašiang. Jeho podpora a energia priniesli kampani osobný rozmer, čím sa stala ešte autentickejšou a príťažlivejšou. Na scéne vystupuje po boku trojice zdravotne znevýhodnených detí a ich rodičov.
„Ja sa vždy veľmi rád na takýchto natáčaniach zúčastňujem, a je to pre mňa absolútne ok, že ak môže človek aspoň nejakou minimálnou formou pomôcť, tak to vždy urobím veľmi rád. Najsilnejší moment z nakrúcania bolo to, ako sa každé jedno z účinkujúcich detí snažilo podať v tom klipe maximálny výkon, samozrejme v rámci svojich možností. To bolo veľmi milé, veľmi silné,“ hovorí Marek Fašiang, ktorému filantropia nie je cudzia ani v každodennom živote. „Je veľmi dôležité pomáhať, je veľmi dôležité pomáhať adresne a myslím si, že organizácia APPA to robí skutočne dobre. Aj vďaka Asociácii pomoci APPA môže mať veľké množstvo detí a dospelých so zdravotným znevýhodnením o niečo jednoduchší život a to je úžasné,“ dodáva na adresu APPA, ktorá pomáha už viac ako 15 rokov.
Kampaň kladie na misku váh slová NIČ a VŠETKO
Na spotoch na 2 % pre zdravotne znevýhodnených v Klube APPA sa už päť rokov podieľajú majstri slovenskej kreatívy a produkčného fachu.
„V rámci kampane pre APPA sme sa rozhodli zamerať na autentickosť, empatiu a príbeh, ktorý rezonuje so širokou verejnosťou. Cieľom bolo ukázať, že pomoc ľuďom so zdravotným znevýhodnením nie je len otázkou veľkých čísiel, ale je niečo, čím môže pomôcť naozaj každý z nás. Či už vaše 2 % predstavujú hodnotu večere, kávy alebo novej kabelky, každá pomoc sa počíta a kumulatívne môže mať naozaj veľký zásah do životov zdravotne znevýhodnených“, hovorí Jord Nikov z agentúry Work&Hugs, ktorá je autorom konceptu a kreatívnej myšlienky kampane.
Vaše príspevky pomáhajú meniť životy k lepšiemu
Produkciu televízneho a online spotu mala pod palcom spoločnosť Shadex Media na čele s producentom Ladislavom Bónom. K spolupráci s APPA sa vrátili po dvojročnej prestávke (v roku 2022 pre Asociáciu vytvorili kampaň Posun o 2 % k lepšiemu). Tohtoročný reklamný spot sa nakrúcal koncom roka v priestoroch Novej Cvernovky a na ďalších miestach v Bratislave, a všade sa snažili vytvoriť príjemné a autentické prostredie.
„Bolo skvelé sa k spolupráci vrátiť. Nadviazali sme na predchádzajúce skúsenosti a snažili sa produkciu posunúť ešte ďalej. Vďaka dobrej organizácii zo strany APPA prebiehalo všetko hladko. Sme hrdí, že sme mohli byť súčasťou kampane Chceme tvoje NIČ, ktorá ukazuje, že aj malé gesto – venovanie 2 % z daní, môže mať veľký dopad,“ hovorí Ladislav Bóna, zakladateľ a výkonný producent SHADEX MEDIA.
Pre režiséra Teodora Kuhna bolo nakrúcanie príjemným návratom do doby, kedy sa naplno venoval dobročinnosti. „Po vysokej škole som brigádoval v občianskom združení, ktoré sa venovalo ľuďom s telesným znevýhodnením, čiže mám skúsenosť aj ako opatrovateľ či animátor. Mal som trochu stres, keďže na koniec spotu som chcel natočiť autentické úsmevy detských klientov APPA. Ono je na kamere vždy vidno, keď sú emócie falošné. Našťastie, to, čoho som sa obával najviac, sa ukázalo ako najľahšie. Tým, aká bola na natáčaní dobrá atmosféra, sa deti usmievali samé od seba a nemusel som režírovať,“ hovorí Kuhn.
Ninka, Oliver a Dominik: Silné príbehy zo života
Pred kameru šikovného Jakuba Chebana sa postavili šesťročný Oliver s Downovým syndrómom, deväťročná Ninka a dvadsaťročný Dominik s detskou mozgovou obrnou v sprievode rodičov.
„Kampaň pre APPA bola jedným z mojich posledných reklamných nakrúcaní v decembri. Bola výnimočná práve preto, že išlo o neziskovku a zápal pre dobrú vec takpovediac sršal z každej strany. Bolo to veľmi príjemné nakrúcanie, kde sme mali možnosť pomôcť dobrej veci,” hovorí Cheban.
Z hľadiska vizuality spotu sa spoločne s režisérom snažili nájsť jednoduchý a divácky prívetivý kľúč. Práca s kamerou a svetlom bola veľmi prirodzená, obraz nechal vyniknúť emócie a autenticitu protagonistov.
„Pracovali sme s dlhšími zábermi, aby sme čo najlepšie vystihli atmosféru a nenarúšali spontánnosť okamihov. Musím vyzdvihnúť flexibilitu technických zložiek ako napr. camera department (REPRODUCTION RENTAL), osvetľovačov (SHINING) a grip (TRIZONE) práve preto, že ak pracujete pred kamerou s deťmi, ktoré majú špecifické potreby, je kľúčové vytvoriť im safe space a príjemné prostredie, kde sa budú cítiť komfortne. Boli neuveriteľne flexibilní, efektívni a hlavne ľudskí, čo sa príjemne odrazilo atmosférou na sete,” približuje kameraman, pre ktorého boli najsilnejšími momentmi z nakrúcania zábery “reálnych protagonistov” a záver spotu, kedy kamera stopla, ale nálada hercom z tvárí nezmizla. „Deti nám takto znova pripomenuli, čo znamená bezprostredné šťastie. A práve pre takéto momenty má táto práca zmysel.”
Ladislav Bóna za Shadex Media dopĺňa: „Aj keď nešlo o profesionálnych hercov, ich prirodzenosť a odhodlanie dodali spotom autenticitu a emóciu. Vidieť ich nasadenie nám pripomenulo, akú dôležitú prácu APPA robí každý deň.
Podpora od Mareka Fašianga
„Každý malý krok k pomoci je pre mňa dôležitý,“ povedal o svojej účasti v kampani herec Marek Fašiang. Jeho prítomnosť na pľaci dodala natáčaniu ešte silnejšiu energiu. Dominik, ktorý je jeho veľkým fanúšikom, bol zo stretnutia s ním nadšený. A prečo si Marek myslí, že podpora môže zmeniť život tých, čo to najviac potrebujú?
„To sú drobné veci, ktoré si možno ani neuvedomujeme, ale nový vozík, alebo nejaká rehabilitácia, alebo špeciálne upravený počítač či program skutočne ľuďom so zdravotným znevýhodnením môže zmeniť život o 180 stupňov. Môže to byť pre nich radikálna zmena, ktorá im môže pomôcť či už zdravotne, psychicky alebo komplexne, a na to treba myslieť.”
2 % z daní sa zdajú byť NIČ, ale pre deti a ich rodiny sú to peniaze, ktoré dávajú nádej
Každá z rodín, ktorá sa zapojila do kampane, prechádza svojím vlastným náročným príbehom, no všetky tieto príbehy spája túžba po lepšom živote a podpore.
Ninka bojuje so zdravotným znevýhodnením, ktoré si vyžaduje pravidelné terapie. „Rehabilitácie sú pre nás veľmi dôležité, aby sme mohli Ninke zabezpečiť zdravotnú starostlivosť, ktorá je nevyhnutná,” hovorí mama Erika Blaškovičová. Financie z 2 % už použili na zahraničnú operáciu a na dcérkine rehabilitačné pobyty.
Oliver mal krátko po narodení zdravotné komplikácie, ktoré zastavili jeho psychomotorický vývoj. Jeho mama Marianna Košinárová hovorí: „Bez možnosti získavať 2 % ani neviem, kde by sme boli.“ Oliver momentálne intenzívne cvičí a minulý rok sa mu podarili prvé samostatné kroky. Financie z 2 % sú nevyhnutné na financovanie jeho rehabilitácií, logopédie, špeciálnej pedagogiky a pomôcok.
Dominik má pred sebou mnoho výziev, najmä v oblasti pohyblivosti a posilnenia svalov, ale s každým cvičením sa približuje k svojmu cieľu. „Tieto financie nám veľmi pomáhajú pri uhrádzaní nákladov na liečebné procedúry a zdravotné pomôcky, ktoré sú pre nás ťažko dostupné,“ hovorí Mária Bizoňová, Dominikova babička.
Príbehy protagonistov v spote sú dôkazom, že aj malé kroky môžu viesť k veľkým zmenám. Diváci spot môžu v týchto dňoch zachytiť na obrazovkách televízie ta3 a jeho rozhlasová verzia beží na vlnách Trnavského rádia.

Venujte 2 % z daní a pomôžte tam, kde je to najviac potrebné.
Venujte ich APPA! V mene zdravotne znevýhodnených detí aj dospelých veľmi pekne ďakujeme za nezištnú pomoc.








Mgr. Katarína BEŇOVÁ
redakcia PremiumNews