Cyklus Music & Film v Kine Lumière uvedie záznam vystúpenia kapely Pink Floyd v Pompejách 

Bratislavské Kino Lumière uvedie legendárny záznam vystúpenia rockovej kapely na unikátnom mieste Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII (2025) režiséra Adriana Mabena. Projekcia sa uskutoční v deň svetovej premiéry filmu vo štvrtok 24. apríla o 19.00 hod. v obľúbenom cykle kina Music & Film, film lektorsky uvedie dramaturg cyklu Miro Ulman. Pôjde o digitálne remasterovanú verziu s audiovizuálnym vylepšením, ktorá si zachováva autentické čaro pôvodného záznamu.

„Po zázname koncertu David Gilmour v Pompejách (2017) budú mať diváci v Kine Lumière jedinečnú možnosť vidieť i legendárny záznam vystúpenia kapely Pink Floyd, ktoré sa odohráva bez publika v kulisách starovekého rímskeho amfiteátra v Pompejách s Vezuvom v pozadí. V októbri 1971 tu režisér Adrian Maben, úplne pohltený duchom tohto miesta, natočil film, ktorý obsahuje známe skladby ako A Saucerful of Secrets, One of These Days či Echoes, ktorá rozdelená na dve časti celý film rámcuje,“ približuje film Miro Ulman. Okrem hodinového koncertu v Pompejách film obsahuje aj zábery z nahrávania albumu The Dark Side of the Moon v legendárnych Abbey Road Studios. Film tak obsahuje aj rozhovory režiséra Adriana Mabena s členmi kapely, komunikáciu medzi jednotlivými hudobníkmi a zaznejú v ňom aj piesne On the Run, Us and ThemBrain Damage.

„V 60. rokoch vzniklo niekoľko veľmi dobrých hudobných alebo koncertných filmov. Napríklad Ťažký deň Richarda Lestera s The Beatles, film D. A. Pennebakera z turné Boba Dylana v Anglicku Don’t Look Back a predovšetkým Woodstock,“ vysvetľuje pozadie vzniku filmu s kapelou Pink Floyd v Pompejách režisér Adrian Maben. „Väčšina týchto hudobných filmov sa zameriavala ma interakciu hudobníkov s početným publikom, z čoho sa už stávalo klišé. Pink Floyd nechceli nakrútiť ďalší koncertný film s nadšenými fanúšikmi. Nechceli len nahrať koncert alebo seba ako cestujú z jedného mesta do druhého.“ Adrian Maben po návšteve amfiteátra v Pompejách inštinktívne cítil, že ide o miesto pre nakrútenie filmu. „Natočte prázdny amfiteáter, oživte ducha Pompejí zvukom a farbami, predstavte si, že by sa duchovia minulosti mohli nejakým spôsobom vrátiť,“ opísal vnuknutie, ktoré v ňom toto miesto zanechalo. Keď kapela Pink Floyd súhlasila s nakrúcaním filmu, trvala len na jednom technickom bode, aby sa zvuk nahrával naživo bez playbacku. Ulman hovorí, že „ukázalo sa, že kvalita nahrávky bola výnimočná pravdepodobne kvôli prirodzenej akustike kamenného amfiteátra.“ 

Digitálne reštaurovaná verzia filmu s rozlíšením 4K vznikla skenovaním objaveného pôvodného 35 mm negatívu s remixovaným zvukom, na ktorom sa podieľal anglický hudobník Steven Wilson. Okrem vlastnej tvorby sa venuje aj remixom klasických albumov a remixoval už Jethro Tull, King Crimson, Yes, Tangerine Dream, Roxy Music alebo Emerson, Lake & Palmer. Wilsonovým cieľom bolo zostať verný tomu, ako kapela znela v horúcich dňoch v roku 1971. Hovorí, že „prvýkrát som videl Pink Floyd v Pompejách zo zrnitej kópie v miestnom kine. Neuveriteľne na mňa zapôsobili svojou neviazanou a objavnou rockovou hudbou štyroch hudobníkov. Bolo mi cťou zremixovať soundtrack, ktorý sprevádza výsledok neuveriteľnej práce Lany Topham na reštaurovaní filmu a vyzerá tak, ako keby bol nakrútený včera a nie pred päťdesiatimi rokmi.“ 

Lana Topham, ktorá film reštaurovala, dodáva, že „od roku 1994 som pátrala po materiáloch k filmu o Pink Floyd v Pompejách. Originálny 35 mm negatív z roku 1972 bol objavený v piatich chybne označených plechovkách v archívoch Pink Floyd. Bol naskenovaný v rozlíšení 4K pomocou pokročilých techník, aby sme zabezpečili tie najjemnejšie a najostrejšie detaily. Farby boli vylepšené a každé filmové políčko bolo starostlivo skontrolované a opravené.“ Lana Topham dbala na to, aby sa zachoval prirodzený a živý vzhľad s minimálnymi úpravami zrnitosti. Snímka zároveň ponúka vizuálny zážitok vďaka úchvatným panoramatickým záberom Pompejí, natočeným vo dne aj v noci.

Film Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII ešte pod názvom Pink Floyd Live at Pompeii bol prvýkrát uvedený v roku 1972 na filmovom festivale v Edinburghu. Jeho nová digitálne zreštaurovaná verzia z roku 2025 ponúka jedinečný zážitok. Bubeník Pink Floyd Nick Mason v tlačovej správe k filmu povedal, že Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII je vzácny a jedinečný dokument o živom vystúpení kapely v období pred The Dark Side Of The Moon. Film dokumentuje, čo Pink Floyd robili, než sa stali gigantmi hitparád na oboch stranách Atlantiku, kde je ich hudba oslavovaná dodnes.“ Po filme Hans Zimmer & Friends: Diamond in the Desert je to druhý film v cykle Music & Film, ktorý sa premietne so zvukom Dolby ATMOS. V nedeľu 27. apríla o 20.30 hod. bude uvedený v Kine Lumière na druhej projekcii.

Pink Floyd at Pompeii – MCMLXXII, r. Adrian Maben, UK, 2025, 85 min.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=OpFK9JCT8PU

Vstupenky: https://www.kino-lumiere.sk/klient-863/kino-241/stranka-8409/film-781486

Cyklus Music & Film na Facebooku: https://www.facebook.com/profile.php?id=100067038435769 

Oficiálna stránka filmu: www.pinkfloyd.film 

PR: Simona Nôtová

redakcia PremiumNews

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *