Dynamika jazdy na hraniciach fyziky. Na najväčšom svetovom autosalóne v Šanghaji predstavuje štúdia BMW Vision Driving Experience najvyššiu úroveň radosti z jazdy. Na autosalóne Auto Shanghai 2025 sa verejnosti prvýkrát predstaví vysokovýkonné testovacie vozidlo vyvinuté na základe budúcich modelov BMW Vision Neue Klasse.
Na rozdiel od nasledovnej sériovej výroby sa v Šanghaji v interiéri na stredovej konzole vozidla BMW Vision Driving Experience viditeľne predstaví bleskurýchla riadiaca jednotka Heart of Joy, ktorá so softvérom BMW Dynamic Performance Control spolupracuje na centrálnom riadení všetkých funkcií dynamiky jazdy. Vozidlo BMW Vision Driving Experience vzniklo špeciálne tak, aby dostalo riadiacu jednotku Heart of Joy na hranice fyziky jazdy.
Ako hlavnú atrakciu podujatia BMW Brand Night demonštrovali testovací jazdci Jens Klingmann a Elias Houndtonji mimoriadny potenciál vozidla veľkolepými jazdnými manévrami. Automobilka BMW predstavuje štúdiu na autosalóne v špeciálnej luminiscenčnej farbe.
„Spoločnosť BMW Group dnes večer v Šanghaji predstavila najvýkonnejší prototyp, aký kedy značka BMW postavila. Štúdia BMW Vision Driving Experience s krútiacim momentom až 18 000 Nm demonštrovala radosť z jazdy vo svojej najvyššej podobe. Vozidlo Vision Driving Experience (VDX) vybavené naším novým supermozgom s názvom Heart of Joy premieňa ultimátnu elektrickú silu na kontrolovanú radosť z jazdy. Niet divu, že sme zažili ohromujúcu spätnú väzbu od publika,” povedal Jochen Goller, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG, zodpovedný za zákazníkov, značky a predaj.
Prvé plne elektrické vozidlá Neue Klasse budú schádzať z výrobnej linky v závode v maďarskom Debrecíne od konca roka. Centrálna riadiaca jednotka Heart of Joy, ktorá zaisťuje novú úroveň presnosti a dynamiky jazdy, bude štandardnou súčasťou každého vozidla Neue Klasse.
Špičkový test odolnosti novej generácie riadenia pohonu a dynamiky jazdy
S vizionárskou štúdiou BMW Vision Driving Experience posúva automobilka BMW hranice doteraz známej dynamiky jazdy. S krútiacim momentom až 18 000 Nm ide o najrýchlejšie testovacie zariadenie na svete a o najnáročnejší test odolnosti pre spoluprácu hardvéru Heart of Joy so softvérom BMW Dynamic Performance Control, ktoré vyvinula značka BMW. Vďaka aktívnej aerodynamike vyvinie vozidlo prítlak až 1,2 tony a dosahuje bočné preťaženie až 3 g. Ide o hodnoty na úrovni Formuly 1 a ďaleko presahujúce požiadavky bežných vozidiel v cestnej premávke. Zámer je jasný. Ak hardvér a softvér dokážu skrotiť nesmierne sily tohto testovacieho zariadenia, dokážu sa ľahko vyrovnať aj s požiadavkami počas každodenného používania.
V novej funkčnej zostave vozidiel Neue Klasse predstavuje Heart of Joy centrálny počítač zodpovedný za jazdu, brzdenie, dobíjanie pomocou rekuperácie a za niektoré funkcie riadenia. Heart of Joy vďaka rýchlemu spracovaniu informácií a priamemu ovládaniu elektromotorov nielenže dosahuje novú úroveň agility a jazdnej stability s menším počtom zásahov systému, ale zároveň umožňuje realizovať až 98 % brzdenia s pomocou rekuperácie brzdnej energie. V porovnaní s dnešnou technológiou to predstavuje zvýšenie efektivity o 25 %. Vozidlo zároveň dokáže zastaviť plynulejšie ako kedykoľvek predtým.
Inovatívna fluorescenčná farba pre autosalón v Šanghaji
Hoci vozidlo BMW Vision Driving Experience vzniklo len pre vývojové účely a nie je určené do sériovej výroby, jeho exteriér vychádza z dizajnového jazyka BMW Vision Neue Klasse. Monoliticky vyzerajúca karoséria, mohutné blatníky, hladko zapracovaná horná časť karosérie a predná časť s tvarom známym ako žraločí nos tvoria súčasť puristickej estetiky, ktorou sa budú vyznačovať modely Neue Klasse. Nová interpretácia charakteristickej masky chladiča BMW a dvojitých svetlometov vytvára v prednej časti výrazný, trojrozmerný svetelný podpis.
Pri predstavení v Šanghaji dostal model BMW Vision Driving Experience, ktorý predtým pokrývala maskovacia fólia a absolvoval premiéru v USA, inovatívny, samosvietiaci lak. Špeciálne svetlocitlivé pigmenty farby sa dobíjajú za denného svetla, pričom postačuje aj najmenšie množstvo okolitého osvetlenia. V závislosti od stavu nabitia sa farba v tme mení od belavo žltej, až po výraznú neónovo žltú. Okrem toho sa na zadnej časti vozidla nachádza špeciálna fólia, ktorá po stimulácii UV svetlom vytvára výrazný prechod od žltej, cez oranžovú, až po ružovú a prechádza od zadnej, po prednú časť auta. Tieto špeciálne dizajnové prvky podčiarkujú jedinečnosť a inovatívnu silu automobilu.
PR: Milan Stupka
redakcia PremiumNews