Volkswagen na najväčšom svetovom veľtrhu spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show 2024 v dňoch 9. až 12. januára vystavuje prvé vozidlá, ktoré majú do hlasového asistenta IDA integrovaného chatbota „ChatGPT“ založeného na báze umelej inteligencie. V budúcnosti budú mať majitelia všetkých modelov Volkswagen vybavených asistentom IDA1 bezprostredný prístup do neustále sa rozširujúcej databázy umelej inteligencie. Vďaka tomu si budú môcť nechať počas jazdy predčítavať vyhľadané informácie a komunikovať s automobilom prirodzenou rečou. Základom novej funkcie je program „Cerence Chat Pro“ spoločnosti Cerence Inc., ktorá je technologickým partnerom koncernu Volkswagen. Volkswagen je prvým masovým automobilovým výrobcom, ktorý od 2. štvrťroka 2024 na prvých trhoch bude vo viacerých modeloch sériovo poskytovať prístup na „ChatGPT“.
ChatGPT bude k dispozícii v modeloch s elektrickým pohonom aj spaľovacím motorom
Nový chatbot bude k dispozícii pri systémoch infotainmentu najnovšej generácie v elektrických modeloch ID.72, ID.5, ID.4 a ID.3, ako aj v nových modeloch so spaľovacími motormi alebo hybridným pohonom ako Tiguan a Passat novej generácie a modernizovaný Golf3. Integrácia ChatGPT do backendu hlasového asistenta Volkswagen poskytuje množstvo nových možností, ktoré ďaleko presahujú rozsah doterajšieho hlasového asistenta.
Pomocou hlasového asistenta IDA sa dá napríklad ovládať infotainment, navigácia a klimatizácia vozidla, ale aj zodpovedať otázky týkajúce sa všeobecných informácií. V budúcnosti bude môcť umelá inteligencia poskytovať mnoho ďalších informácií v rámci svojich neustále rastúcich možností. To môže byť zvlášť užitočné počas jazdy v automobile. Vodič môže bezpečným a intuitívnym spôsobom prostredníctvom otázok kladených prirodzenou rečou získať v krátkom čase potrebné informácie bez toho, aby odpútal pozornosť od premávky.
Kai Grünitz, predseda predstavenstva Volkswagen pre technický vývoj: „Volkswagen od začiatku demokratizuje technológie a robí ich prístupnými širokým masám zákazníkov. Je to jednoducho súčasť našej DNA. A teraz sme prvým masovým automobilovým výrobcom, ktorý ďalšiu inovatívnu technológiu prináša do automobilov už od kompaktného segmentu. Integráciou funkcie ChatGPT ponúkame našim zákazníkom pridanú hodnotu a priamy prístup k vyhľadávaciemu nástroju na báze umelej inteligencie. To zvýrazňuje aj inovačný potenciál našich nových produktov.“
Zákazníci značky Volkswagen môžu hlasového asistenta IDA používať rovnako ako doteraz. Nemusia si vytvoriť nový účet ani nainštalovať aplikáciu alebo aktivovať ChatGPT. Hlasovým povelom „Haló IDA“ alebo tlačidlom na volante sa aktivuje digitálny asistent. IDA automaticky priorizuje, či sa má nastaviť určitá funkcia vozidla, vyhľadať cieľ pre navigáciu alebo zmeniť teplota klimatizačnej sústavy. Až vtedy, ak dopyt nedokáže zodpovedať systém Volkswagen, zašle ju v anonymizovanej podobe umelej inteligencii a zodpovie známym syntetickým hlasom Volkswagen. ChatGPT pri tom nemá absolútne nijaký prístup k dátam vozidla, otázky a odpovede sa v zmysle čo najlepšej ochrany dát bezodkladne vymažú. Umožňuje to program Cerence Chat Pro, ktorý využíva množstvo zdrojov, vrátane ChatGPT. Okrem toho funkcia kladie dôraz na bezpečnosť a plynulú integráciu do funkcií hlasového asistenta IDA aby bolo zabezpečené jej jednoduché používanie vodičom.
Stefan Ortmanns, CEO spoločnosti Cerence Inc: „Sme hrdí, že môžeme stavať na našich odborných znalostiach v automobilovom priemysle a na našom dlhodobom partnerstve s koncernom Volkswagen: Vďaka tomu môžeme zákazníkom koncernu Volkswagen poskytnúť inovácie, ktoré využívajú generatívnu umelú inteligenciu a veľké hlasové moduly – a to aj následne po kúpe vozidla.“ S programom Cerence Chat Pro má Volkswagen k dispozícii integráciu umelej inteligencie ChatGPT v automobilovej kvalite, ktorá poskytuje flexibilitu, adaptabilitu a jednoduchý výstup a pritom súčasne kladie do popredia bezpečnosť a užívateľskú prívetivosť. „S výhľadom do budúcnosti Volkswagen a Cerence uvažujú o spolupráci pri vývoji novej generácie automobilových asistentov založených na novom, veľkom hlasovom module LLM,“ dodal Stefan Ortmanns.
1) Voliteľné vybavenie, resp. štandardné vybavenie určitých verzií.
2) ID.7 – Spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: kombinovaná 16,3–14,1; emisie CO2 v g/km: kombinované 0. Pre vozidlo sú k dispozícii iba hodnoty spotreby elektrickej energie a emisií podľa WLTP. Údaje o spotrebe elektrickej energie a emisiách CO2 uvedené v rozpätí závisia od zvoleného vybavenia vozidla.
3) Golf –štúdia blízka budúcemu sériovému modelu.
PR: Marek Chovanec