Hark Brutal: Prvý slovenský tím, ktorý dokončil Sahara Challenge

Slovenský pretekársky tím Hark Brutal sa zapísal do histórie ako prvý zástupca Slovenska, ktorý dokončil náročnú maratónsku rely Sahara Challenge 2024 v jej dvadsaťročnej histórii. Po 4 200 kilometroch a 13 dňoch extrémne náročnej jazdy a mnohých technických problémoch dosiahla posádka v zložení Michal Pastier a Mirka Pastierová cieľ na rally upravenom Datsune 280Z z roku 1975

Tím Hark Brutal sa stal tretím najlepším tímom v celkovom hodnotení tímov spolu s britskými pretekármi Alexom Bellom a Chrisom Mellorsom (Datsun 240Z) a Martinom a Michelle Andrewovcami (Volvo PV544). Tento výsledok je mimoriadne cenný, nakoľko v pretekoch súťažili aj profesionálni jazdci so skúsenosťami z WRC a Safari Classic Rally.

Sahara Challenge 

Maratónska rally pre klasické vozidlá do roku 1975 sa koná v Maroku a je súčasťou prestížnych podujatí v rámci historických rally pretekov. Ide o jednu z najnáročnejších súťaží svojho druhu, kde účastníci prekonávajú viac ako 4 000 kilometrov cez rozmanité a náročné terény, vrátane púštnych oblastí, pohoria Vysoký Atlas, pobrežia Atlantiku a ďalších extrémnych podmienok. Keďže klasická GPS navigácia a telefóny boli zakázané, orientovať cez náročné terény sa dalo len vďaka papierovému roadbooku.Ten obsahuje podrobné informácie pre navigátora o trase, vzdialenostiach, odbočkách a dôležitých orientačných bodoch bez použitia GPS. 

Preteky kombinujú jazdu pravidelnosti (tím musí dodržiavať presné časové úseky) so športovými časovými sekciami, pričom účastníci sa musia spoliehať na papierový roadbook na navigáciu. Sahara Challenge si vyžaduje výbornú spoluprácu medzi vodičom a navigátorom, ako aj vysokú odolnosť vozidiel a tímov. Je to “advanced level” rally, ktorá priťahuje nadšencov a profesionálov z celého sveta a ponúka jedinečné dobrodružstvo plné výziev. 

Trasa Sahara Challenge 2024

  1. Deň: Malaga -> Tanger – 280 km
  2. Deň: Tanger -> Fes – 350 km
  3. Deň: Fes -> Ifrane – 340 km
  4. Deň: Ifrane -> Erfoud – 510 km
  5. Deň: Erfoud -> Merzouga – 210 km
  6. Deň: Merzouga -> Midelt – 460 km
  7. Deň: Midelt -> Ouarzazate – 500 km
  8. Deň: Ouarzazate -> Marrákeš – 310 km
  9. Deň: Marrákeš – extra servisný deň
  10. Deň: Marrákeš -> Essaouira – 400 km
  11. Deň: Essaouira -> Casablanca – 430 km
  12. Deň: Casablanca -> Cadiz – 430 km
  13. Deň: Cadiz -> Estepona – 250 km

Rally špecialisti aj nadšenci

V kategórii kde súťažili Pastierovci skončil na druhom mieste Jos Dejongh z Belgicka, ktorý nazbieral skúsenosti na Safari Classic, jednom z najťažších rally podujatí na svete. Tretie miesto v ich kategórii obsadil trojnásobný britský národný rally šampión, Chris Mellors ktorý pretekal aj za Ford Motorsport. Celkovým víťazom sa stal Jorge Pérez Companc a José María Volta. Companc sa zúčastnil viacerých ročníkov Rally Dakar aj FIA GT Championship. Volta je dlhoročný navigátor v Munchi’s Ford World Rally Team v sérii  World Rally Championship (WRC). Okrem nich sa na štarte stretli Alex Bell ktorý sa špecializuje najmä na Le Mans Classic alebo Pomeroy Trophy na okruhu Silverstone. David Danglard, americký podnikateľ, zberateľ Tuthill Porsche a automobilový nadšenec pretekal vo viac ako 40 krajinách sveta vrátane ultimátnych pretekov ako East African Safari Classic Rally. Andrew Duerden známy z desiatok rally, vrátane RAC National Rally Championship, Pace Petroleum National Rally a ďalší

Najťažší ročník Sahara Challenge 2024 

Trasa a povodne

Autorom trasy Sahara Challenge 2024 bol John Spiller, ktorý kedysi vyhral slávnu Pharaoh Rally na Porsche Type 959 so Saeedom Al Hajrim. Bola to prvá výhra Porsche s bi-turbo motorom. John vytvoril ťažkú trasu mimo hlavných ciest, k čomu prispeli aj najväčšie povodne v Maroku za posledných 10 rokov. Tie zničili niektoré cesty natoľko, že vlastne prestali byť cestami, ale už boli naplánované na preteky, takže sa na nich pretekalo. Všetci veteráni rally sa zhodli, že to bola zatiaľ najťažšia trať, a to nielen pre autá, ale aj pre mentálny tlak na posádky, kde hrozilo nebezpečenstvo na každom kilometri mimo ciest.

Prekonávanie problémov

Tím Hark Brutal musel riešiť odtrhnutý výfuk, zaseknutý plynový pedál, výmenu častí spojky, ktorá prestala fungovať v kopcoch Atlasu, odtrhnuté káble ku svetlám, ktoré zasiahol kameň, a rozbité zadné okno, čo znamenalo, že takmer celý pretek nemali výhľad dozadu. V aute, kde teplota dosahovala niektoré dni 48 stupňov, so sebou okrem batožiny niesli aj desiatky náhradných dielov a doplnkov. Nie každé auto dokončilo preteky. Posádka z Austrálie skončila už na druhý deň pre technické problémy, dve Porsche sa stali nepojazdnými, ďalšie auto narazilo do obrovského kameňa a jedno bolo narazené odzadu. Fínsky tím, ktorý viedol celé dni na prvých pozíciách, odpálil svoje auto posledné ráno a prišiel o umiestnenie.

75 Datsun 280Z “Ikakiryū Rally Special” tímu Hark Brutal*

Súťažný Datsun 280Z nemá posilňovač, senzory, asistentov, automatiku, kamery, ABS, ESP, AEB, TPMS, ESC… je postavený pre tých, ktorý chcú šoférovať a nie sa len viesť. Datsun tímu Hark Brutal bol vyrobený v októbri 1975 v továrni Nissan Shatai Hiratsuka a predaný do Kalifornie. Z USA sa dostal do Európy v roku 2019, kde postupne prešiel komplexnou renováciou na rally špeciál. Celkové úpravy trvali takmer päť rokov. Poháňa ho pôvodný radový šesťvalcový motor L28 s objemom 2,8L s blokom N42, ktorý bol doplnený o päťstupňovú manuálnu Datsun prevodovku. Má zdvojený výfukový systém a JDM závodný systém vychádzajúci z továrenského športového katalógu Nissan Sports. Akcelerácii pomáha odľahčený zotrvačník a kevlarová spojka, rally pruženie a silnejšie brzdy z Ferrari 348. 

Bezpečnosť zvyšuje odnímateľná závodná klietka, 4-bodové pásy, zrenovované športové sedadlá RECARO zo 70. rokov a výkonné svetlomety Hella Comet 500 Black Magic pre náročné púštne podmienky. Pridané boli na mieru navrhnuté ochranné kryty podvozku na ochranu motora a prevodovky pred poškodením od skál. Kolesá sú replikou slávnych Kobe Seiko (KS) Competition Works Rally-Mag s rozmermi 15x7J, ktoré boli používané na viacerých významných rally pretekoch v 70. rokoch, ako Rally Monte Carlo, Acropolis Rally, London to Mexico World Cup Rally a jedna z najťažších rally na svete – East African Safari Rally, kde Datsun porazil Porsche a dosiahol víťazstvá v rokoch 1971 a 1973.

Prečo Hark Brutal? 

Slovo Hark sa používalo v 17. storočí na zvýraznenie dôležitosti správy, ktorej bolo potrebné venovať pozornosť. Spojenie Hark Brutal má pripomenúť, že “brutálne zážitky”, prekonávanie sa a diskomfort pomáhajú človeku rozvíjať sa a posúvať vpred. 

Michal Pastier

Creative Director & Co-Founder

redakcia PremiumNews

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *