Mastercard Obchodník roka je prestížne ocenenie najlepších obchodníkov v jednotlivých kategóriách maloobchodu. V tomto roku sa uskutočnil 11. ročník tejto súťaže.
Víťazi Mastercard Obchodník roka 2023
Absolútny víťaz
Absolútnym víťazom sa každoročne stáva obchodník, ktorý dosiahne v rámci reprezentatívneho výskumu najvyššie celkové skóre naprieč všetkými kategóriami. Absolútnym víťazom 11. ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka 2023 sa stal Dr. Max.
Mastercard Obchodník roka 2023 – Cena verejnosti
V kategórii Cena verejnosti úspešne obhájila minuloročné víťazstvo spoločnosť Lidl Slovenská republika. Každý, kto hlasoval, mal možnosť rozdeliť celkovo 10 bodov medzi svojich štyroch obľúbených obchodníkov. Víťaz kategórie spoločnosť Lidl získala celkovo 112 294 bodov a hlasovalo za ňu 34 584 zákazníkov. Na druhom mieste sa umiestnil Kaufland so 62 007 bodmi a na treťom dm drogerie markt so 60 307 bodmi. Do online hlasovania sa zapojilo 49 361 ľudí.
Kategória odbornej poroty – Mastercard Inovácia roka
O víťazovi kategórie Mastercard Inovácia roka rozhodli účastníci konferencie New Retail Summit. Finalisti kategórie vybraní odbornou porotou – Alza.sk (Do polnoci objednáš, ráno v AlzaBoxe máš), Kaufland Slovenská republika (Na ceste k nulovému odpadu) a Martinus (Dostupnosť knihy v knižnici priamo v detaile produktu) – súťažili vo verejnej prezentácii o hlavnú cenu. Víťaza vybrali účastníci konferencie svojím hlasovaním a stala sa ním spoločnosť Martinus
Víťazi sortimentných kategórií
Víťazi sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka 2023 boli určení na základe výsledkov reprezentatívneho prieskumu.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA s odevmi
Spoločnosť Bonprix sa stala víťazom kategórie Obchodník roka s odevmi vďaka najvyššej miere lojality deklarovanej zákazníkmi. Podiel zákazníkov, pre ktorých je Bonprix hlavným nákupným miestom pre ich sortiment, je 34 %. Na druhom mieste je Sinsay a na treťom AboutYou.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA s obuvou
Ocenenie Obchodník roka s obuvou získala spoločnosť DEICHMANN. Spoločnosť zabodovala v parametri zapamätateľnosti – 58 % respondentov, ktorí si tento sortiment kúpili, ju spontánne menovalo. Na druhom mieste sa umiestnila spoločnosť CCC a na treťom Sizeer.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA so športovými odevmi a potrebami
Svoje minuloročné víťazstvo v kategórii Obchodník roka so športovými potrebami obhájilo Sportisimo, a to najmä vďaka silnej pozícii v parametri zapamätateľnosti. Spontánne ho uviedlo 57 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Druhé miesto obsadil Decathlon a tretie SportsDirect.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA pre dom, záhradu a chovateľov
Spoločnosť OBI sa stala víťazom kategórie Obchodník roka pre dom a záhradu vďaka najlepším výsledkom v parametri zapamätateľnosti – 53 % respondentov, ktorí si kúpili tento sortiment, ju spontánne menovalo. Na druhom mieste sa umiestnil Hornbach a na treťom MercuryMarket.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA s nábytkom a bytovými doplnkami
V kategórii Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami zvíťazila IKEA Slovenská republika najmä vďaka veľmi silnej pozícii v parametri zapamätateľnosti – spontánne ju menovalo 32 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Na druhom mieste je JYSK a na treťom MercuryMarket.
MASTERCARDObchodník roka s elektronikou
Spoločnosť NAY zvíťazila v kategórii Obchodník roka s elektronikou, pretože zabodovala v parametri zapamätateľnosti – 67 % respondentov, ktorí si tento sortiment kúpili, ju spontánne menovalo. Na druhom mieste sa umiestnila Alza.sk a na treťom Datart.
MASTERCARD Čerpacia stanica s predajňou
Slovnaft obhájil prvé miesto v kategórii Čerpacia stanica roka. Pre 58 % respondentov je hlavným nákupným miestom daného sortimentu, čo znamená, že zákazníci deklarujú najvyššiu mieru lojality v tejto kategórii. Na druhom mieste sa umiestnila spoločnosť Shell a na treťom OMV.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA s knihami
Ocenenie Obchodník roka s knihami získal Martinus okrem iného aj preto, že zabodoval v parametri zapamätateľnosti – spontánne ho menovalo 74 % respondentov nakupujúcich daný sortiment. Zákazníci spoločnosti Martinus zároveň deklarovali najvyššiu mieru lojality v danej kategórii. Na druhom mieste sa umiestnila spoločnosť Panta Rhei a na treťom mieste preskoly.sk.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKA s hračkami
Spoločnosť ALBI zvíťazila v kategórii Obchodník roka s hračkami. Podiel zákazníkov, pre ktorých je ALBI hlavným nákupným miestom sortimentu, je 22 %, čo z nej robí najsilnejšiu v parametri lojality v tejto kategórii. Na druhom mieste sa umiestnila spoločnosť ALLTOYS a na treťom Rajhraciek.
MASTERCARD Lekáreň roka
Okrem titulu Absolútny víťaz sa Dr. Max umiestnil na prvom mieste aj v kategórii Lekáreň roka. Dr. Max je vo svojej kategórii najúspešnejším vo všetkých parametroch – spontánne ho uviedlo 82 % respondentov nakupujúcich tento sortiment, je nákupným miestom tohto sortimentu pre 76 % zákazníkov a je tiež na prvom mieste z hľadiska súhrnného indexu dôvery nakupujúcich. Na druhom mieste sa umiestnili lekárne Benu a na treťom Pilulka.sk./p>
MASTERCARDE-shop roka
Titul E-shop roka získala Alza.sk vďaka najvyššej miere lojality zákazníkov v kategórii. Podiel zákazníkov, pre ktorých je Alza.sk hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 41 %. Druhé miesto obsadila spoločnosť AboutYou a tretie Notino.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKApre chovateľov.
Spoločnosť Super Zoo zvíťazila v kategórii Obchodník roka pre chovateľov. Super Zoo dosiahla vysoké skóre v parametri zapamätateľnosti, keď si ju 28 % respondentov spontánne vybaví pri nákupe sortimentu, a tiež v parametri lojality – pre 66 % zákazníkov je hlavným miestom nákupu daného sortimentu. Na druhom mieste sa umiestnil Zoohit a na treťom Spokojnypes.sk.
MASTERCARD OBCHODNÍK ROKADoručenie jedla a potravín
V novej kategórii zvíťazilo Bistro najmä vďaka silnej pozícii v parametri lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je Bistro hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 61 %. Na druhom mieste skončilo Tesco a na treťom Wolt.
PR: Lucie Pavlů