Prínos obchodného reťazca pre Slovensko predstavuje takmer 1,8 miliardy ročne

Prínos Lidla pre slovenskú ekonomiku predstavuje 1,5 % HDP. Diskont zároveň podporuje viac ako 1,6 % zo všetkých pracovných miest v našej krajine.

Slovensko ako soľ potrebuje firmy, ktoré v krajine spod Tatier vytvárajú hodnoty a plánujú tak robiť dlhodobo. Jednou z nich je Lidl. Hoci by sa mohlo zdať, že úlohou diskontu je „predávať rožky“, pôsobenie Lidla na Slovensku je omnoho komplexnejšie. Je jedným z najväčších zamestnávateľov, daňovníkov, partnerov slovenských dodávateľov a podporovateľov trvalej udržateľnosti. Ročne naša krajina získa vďaka Lidlu benefity v hodnote takmer 1,8 miliardy EUR. 

Štúdia poradenskej firmy Forvis Mazars už po tretíkrát zmapovala pozitívny ekonomický prínos reťazca v slovenskom hospodárstve za jeden obchodný rok. Priama a nepriama ekonomická hodnota vygenerovaná spoločnosťou Lidl už od prvej vydanej štúdie v roku 2022 presahovala hodnotu jednej miliardy EUR a každým rokom sa zvyšuje. Druhá edícia štúdie vykázala nárast hodnoty o 4 %, v tohtoročnom vydaní sa tempo rastu zdvojnásobilo.

  • Ekonomická hodnota Lidlu predstavujúca spoločenský benefit za obchodný rok 2023 dosiahla 1 145 147 967 eur. 
  • Priamy ekonomický dosah činnosti Lidla na Slovensku predstavoval v obchodnom roku 2023 takmer 883 miliónov eur (nákup tovarov súvisiacich s primárnou činnosťou Lidla a DPH), nepriamy prevýšil 262 miliónov (všetky ostatné platby pre slovenských beneficientov).
  • Každé 1 euro distribuovanej ekonomickej hodnoty Lidlu na Slovensku má potenciál vygenerovať dodatočných 57 centov pre slovenské komunity, privátny sektor, mestá či štát.
  • Celková ekonomická hodnota vyvolaná aktivitami a prítomnosťou spoločnosti Lidl v slovenskej ekonomike v obchodnom roku 2023 predstavovala 1 795 600 621 eur.
  • V roku 2023 diskont investoval do miezd a benefitov vyše 162 miliónov eur.
  • Len za minulý rok Lidl zaplatil na dani z príjmu 34,6 miliónov eur, čo predstavuje takmer 1 % z celkového objemu tejto dane zaplatenej na Slovensku v roku 2023. 

Z ekonomických aktivít Lidl Slovenská republika ťažia ako pracovníci, tak aj privátny sektor, štátna pokladnica, mestá a tretí sektor. Za sumu peňazí, ktorú rok čo rok Lidl prinesie Slovensku, by sa mohlo zaobstarať 256 nových elektrických rýchlikových rušňov, 105 000 miest pre deti v liečebných sanatóriách a pokrylo by to zaplatenie nákladov na ročné vzdelávanie pre viac ako milión žiakov. Za túto sumu peňazí by bolo možné postaviť 3 nové nemocnice, zakúpiť 1 390 nových CT prístrojov, prípadne postaviť 1 204 nových telocviční.

Rozvoj regiónov

Spoločnosť Lidl aj v roku 2023 distribuovala priamu ekonomickú hodnotu takmer do všetkých okresov na Slovensku. Distribúcia reálnej hodnoty zahŕňala 99 % okresov, pričom diskont svojím pôsobením prispieva k rozvoju aj v regiónoch oficiálne označovaných ako najmenej rozvinuté okresy (NRO). „Na Slovensku pôsobíme už 20 rokov a sme pevnou súčasťou každodenného života tejto krajiny. Záleží nám na tom, aby Slovensko prosperovalo, a to vo všetkých regiónoch. Prispievame k tomu ako stabilný zamestnávateľ, férový obchodný partner, dobrý sused a zodpovedný daňovník,“ povedal Tomáš Bezák, vedúci úseku Corporate Affairs Lidl Slovenská republika. V desiatich NRO bola aspoň v jednom roku reálna hodnota distribuovaná Lidlom vyššia ako suma štátneho príspevku. V okrese Kežmarok bola hodnota dodaná Lidlom dokonca 23-krát vyššia ako štátna podpora. Regionálne pôsobenie do okresov prináša nárast miezd, keďže diskont ponúka nadštandardné platy, vyššie ako priemer v odvetví. Len v minulom roku investoval do miezd a odvodov vyše 162 miliónov eur. Na konci obchodného roka 2023 Lidl zamestnával 6 678 ľudí, pričom vďaka svojmu pôsobeniu za minulý rok vytvoril hodnotu, ktorá za rok umožňuje podporiť 42 503 pracovných miest. To predstavuje približne 1,61 % celkovej zamestnanosti na Slovensku.

Spoločnosť Lidl už od roku 2022 každoročne vydáva socioekonomickú štúdiu, v ktorej mapuje pozitívne ekonomické efekty svojho pôsobenia na Slovensku v podobne ekonomickej hodnoty distribuovanej konkrétnym beneficientom v ekonomike. Z porovnania posledných troch rokov vidíme rozširujúce sa regionálne pokrytie a celkové zväčšovanie ekonomickej hodnoty poskytnutej privátnemu sektoru, komunitám a štátu,“ povedal Martin Dolinský, manažér tímu udržateľnosti Forvis Mazars.

Celú socioekonomickú štúdiu nájdete na Socioekonomická_štúdia_2023 – Lidl
Vždy aktuálne a zaujímavé informácie o spoločnosti Lidl Slovenská republika nájdete na www.lidl.sk, www.spolocenskazodpovednost.sk

Jana Minarič Gregušová

Team Leader

redakcia PremiumNews