V regióne strednej a východnej Európy (CEE) bol zaznamenaný výrazný nárast cezhraničných maloobchodných aktivít, a to v dôsledku obmedzených možností rastu na nasýtených domácich trhoch – odhaľuje najnovšia správa spoločnosti Colliers „Retail Revival: EMEA Retail Snapshot November 2024“.
Dominika Jędrak, riaditeľka Market Insights pre Poľsko a CEE, vysvetľuje: „Maloobchodníci využívajú spoločné hospodárske prostredie, kultúrne dedičstvo a jazykovú podobnosť krajín CEE, ako aj spoločné preferencie spotrebiteľov, ich vkus a módne trendy. To im umožňuje úspešne ponúkať rovnaký sortiment výrobkov ako na ich domácich trhoch.“
„Geografická blízkosť krajín CEE tiež zohráva kľúčovú úlohu pri uľahčovaní efektívnej logistiky a operácií dodávateľského reťazca. Kombinácia týchto faktorov robí maloobchodný trh v CEE veľmi atraktívnym pre miestnych aj medzinárodných maloobchodníkov,“ dodáva Dominika.
V dôsledku toho región zaznamenal významnú plánovanú aj dokončenú expanziu maloobchodných značiek pochádzajúcich z jeho hraníc. Miestne značky upevňujú svoju prítomnosť, zatiaľ čo sa čoraz viac nových spoločností rozhoduje expandovať v rámci regiónu.
Expanzia značiek z CEE na jednotlivé trhy
Poľské módne značky zaznamenali výrazný úspech v celom regióne CEE. Skupina LPP, ktorá vlastní známe značky ako Reserved, Sinsay, House a Cropp, si vybudovala pevné postavenie na trhu CEE. Podobne aj spoločnosť Pepco, ktorá je uznávaná pre svoje oblečenie a domáce potreby, rýchlo expanduje v celom regióne. Značky ako Half Price, CCC a Modivo/E-obuwie sa tiež výrazne presadili na trhu strednej a východnej Európy. Ostatné módne značky vrátane Cocodrillo, Wittchen a Wojas podobne rozširujú svoju pôsobnosť v tejto oblasti.
Nové značky z Česka a Slovenska, napríklad Alza, Tescoma, Alpine Pro a Alensa, expandovali do Poľska a Maďarska. Aj značkám Dr.Max a Fortuna sa podarilo vytvoriť si na týchto trhoch pomerne významný podiel.
Značky z regiónov CEE-6 a Pobaltia zaznamenali výraznú expanziu na bulharský trh. Niekoľko poľských značiek, najmä v oblasti módy, si vytvorilo dominantné postavenie na miestnom trhu. Napríklad maloobchodný predajca Pepco prevádzkuje v Bulharsku viac ako 60 predajní.
Prevláda expanzia značiek z regiónu CEE-6 do Rumunska. Módne značky, ako napríklad Pepco alebo značky vlastnené skupinou LPP alebo CCC, dominujú miestnemu trhu.
Najpočetnejšia expanzia litovských značiek patrí reťazcom s potravinami, ktoré vlastní skupina Maxima s takmer 1 000 predajňami v Poľsku pod značkou Stokrotka, 129 v Bulharsku ako T-Market a prítomnosťou v celom Pobaltí.
Rastie aj odvetvie fitness, ktoré sa v Poľsku a regióne konsoliduje. Spoločnosť Benefit Systems, vlastník programu MultiSport, nedávno oznámila akvizíciu fitnes klubov „Flais“ v Bulharsku.
Expanzia značiek z CEE mimo regiónu strednej a východnej Európy
Existuje celý rad značiek potravín a nápojov, ktoré začali expandovať prostredníctvom franchisingu mimo regiónu CEE. Napríklad Frutisimo a Trdlokafe (v zahraničí známe ako Twistcafe) sa pomaly presúvajú na západné trhy, ako je Nemecko, Rakúsko a Taliansko. Taliansko je tiež cieľovým trhom pre lekárne Dr.Max, ktoré v súčasnosti prevádzkujú približne 130 predajní v celej krajine.
PR: Miriama Tomášiková
redakcia PremiumNews